17 Julai 2020

12 Julai 2020 (Ahad) - Saya memang berhajat nak ke Pantai Morib, Banting, Selangor ini sebab pernah pergi tahun lepas bila Memori di Facebook pun muncul sempena Hari Lahir saya. Jadi Pada Hari Ahad yang lepas, kami mula bertolak dari Seri Kembangan, Selangor dalam Jam 2.30 petang. Perjalanan yang mengambil masa hampir 1 jam berlalu pantas bila memandu sambil mengelamun masalah yang tak sudah.

Pada mulanya saya berhajat hendak mengambil pasir pantai untuk letak di anjung rumah tanpa tanah (rumah sewa flat) untuk anak-anak bermain pasir; sebab pasir tanah hitam yang saya buat tanam pokok habis kotor dimain mereka. Guna pasir pantai tak kotor sangat.

Setibanya di sana, memang agak terkejut sebab terlalu ramai manusia datang berkunjung di sini. Sangat berbeza suasana pada tahun lepas. Mungkin manusia-manusia cuba cari ketenangan angin, pemandangan pantai setelah terkurung semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

selfie bersama keluarga di pantai morib
Kawasan Pantai Morib ni bukan yang tempat Dataran Morib tu, ia kena masuk lorong kecil sebelah kanan sebelum selekoh nak masuk ke Dataran Morib. Kami tiba sekitar Jam 3.45 petang dengan mencari parkir kereta yang padat. Hari itu memang panas terik (panat lit lit bak kata orang utara; Panas Dering bak kata orang Pantai Timur). Pelawat lain siap bawa khemah, payung untuk berpiknik, kami bawa topi je masing-masing dengan mainan anak-anak untuk bermain pasir.

ramai orang di pantai morib air surut
Satu permandangan yang tak pernah tengok ni Pantai Morib (sebab baru kali ketiga datang sini). Air surut sangat di Pantai Morib sampai manusia boleh berjalan lebih kurang 500 meter ke tengah laut. Entah apa di cari, ada kelihatan orang menggali-gali lumpur mencari kerang-kerangan.

Setibanya di Pantai Morib, perkara pertama adalah mencari port duduk bersantai. Kawasan-kawasan teduh bawah pokok sudah ditawan manusia lain, maka kami duduk sahaja di pesisir pantai yang panas tapi suasana yang berangin mengurangkan panas.

Masa tahun lepas saya datang sini, air pasang dan anak ada mandi dengan air berlumpur. Kali ini sebentang luas tanah pasir berlumpur terbentang dan biarkan sahaja anak-anak bermain pasir-lumpur. Biarkan sahaja baju, pakaian kotor yang boleh dibasuh tapi ke Pantai Morib setahun sekali.
anak kecil main lumpur di tepi pantai morib

Sebagai budak kelahiran kampung, bermain pasir dan lumpur memang menggamit memori. Jika zaman kanak-kanak dahulu sudah berguling, terdampar, meluncur atas lumpur ini. Zaman dewasa ini boleh nak berbuat demikian tapi anak-anak kena turut serta sebab nanti orang memandang takdelah segan, mesti mereka fikir "oh..seronok bermain dengan anak-anak ni".

selfie tengah laut pantai morib surut berlumpur

Antara perkara yang membuatkan 'hanyut' di pantai adalah tak sedar masa pantas berlalu, berjalan dari pesisir pantai ke tengah laut di dataran lumpur mengasyikkan dan tanpa sedar sudah jauh berjalan ke tengah. Hati-hati bila berjalan di lumpur, risau-risau ada kulit kerang pecah yang boleh lukakan kaki.

orang berkumpul di tengah pantai morib surut
Jika ingin merasa berendam air laut, boleh berjalan lebih kurang beberapa ratus meter je tengah laut, bila pesisir lumpur ini dah habis, boleh mandi air laut yang cetek. Bolehlah setakat nak berendam, walaupun ombak tak berapa kuat, pastikan berhati-hati risau ada pasir jerlus yang boleh buatkan kaki melekat di tanah

bayang anak ayah di tengah pantai morib berlumpur
Kalau ada anak-anak yang berani dengan ketam, boleh buat aktiviti Tangkap-dan-Lepas ketam ketam di lumpur ini. Mesti seronok anak-anak cuba mengejar ketam-ketam. Anak-anak saya jenis manja dan penakut, memang nampak ketam pun dia yang lari. (haha).

ayah main lumpur pantai morib dengan anak
Aktivit yang boleh dilakukan bersama anak-anak ialah Menggali Kolam, Buat Empangan, Buat Kubu, Buat Istana pasir dan lain-lain.

Anak main pasir pantai morib
Anak-anak asyik bermain pasir walaupun kurang mainan yang bawa bersama.

selfie di tengah laut surut pantai morib
Anak bongsu merajuk duduk tengah tu tersangkut dengan ibunya. Tinggallah Papanya sorang-sorang.
ayah anak main pasir lumpur pantai morib
Aktiviti cuba menggali kolam tapi anak bertahan beberapa saat sahaja, seterusnya main-main sendiri termasuk papanya yang bermain sorang-sorang menggali kolam.

gambar keluarga di tepi pantai morib
Bermain pasir sebenarnya satu terapi buat anak-anak. Kita melatih anak-anak tidak takut kotor, tidak geli dengan pasir  halus dan merangsang reseptor sentuhan anak-anak.

gambar di tengah air surut pantai morib
Anggaran jarak saya dengan pesisir pantai (yang tanda putih). Nsmpak agak jauh tapi bila berjalan tak terasa jauhnya sebab fikirkan kaki dalam lumpur tersangkut-sangkut jalan.

anak main lumpur di tengah laut surut pantai morib
anak sulung pun steady je berlari dalam lumpur cuma kelemahannya bila terjumpa ketam memang lari ketam pukang (baca lintang-pukang).

anak main lumpur air surut pantai morib
Bila jadi anak-anak memang tak berapa kisah dengan mainan, tempat bermain; cuma kita yang dewasa je yang memilih ikut selera sendiri.
Saya berada di Patai Morib tak berapa lama disebabkan panas terik, ramai orang, anak meragam walaupun hajat ingin menikmati permandangan Matahari terbenam yang sangat cantik di sini. tapi mungkin di kemudian kali.

pemandangan tepi tali air kampung
Semasa balik, saya lalu di kawasan kampung, di sebelah parit tali air ladang kelapa sawit. Memang dapat merasakan suasana kampung-kampung zaman kecil-kecil yang bermain parit, tangkap ikan di parit. Serba sedikit mengubat kerinduan kampung dan menggamit memori zaman kecil yang dirindui.






Posted on Jumaat, Julai 17, 2020 by ismiqbal

3 comments

12 Julai 2020

Farm In The City adalah salah satu lokasi jalan-jalan makan angin kami hampir setiap tahun. Petting Zoo yang terbesar di Malaysia ini terletak di Seri Kembangan, Selangor. Lebih kurang 5-10 minit sahaja naik kereta dari rumah saya di Pinggiran Putra, Seri Kembangan. Biasanya orang kata, yang paling dekat itulah yang paling jarang pergi. Saya suka ke Petting Zoo Farm in The City kerana ia mengingatkan suasana kampung, boleh berinteraksi dengan haiwan (sangat berbeza dengan Zoo Negara), walaupun kawasannya luas tapi setiap kawasan boleh nampak haiwan-haiwan bebas (walaupun mereka masuk ke sarang selepas jam 6 petang).
muka depan petting zoo farm in the city
Source:  Here
04 Julai 2020 - Sepatutnya hujung minggu Julai ni kami pilih satu lokasi jalan-jalan makan angin. Al-maklumlah sekarang sudah masuk Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) dan kami si suami isteri berserabut dengan kerja, maka pergi melihat haiwan-haiwan semulajadi ni salah satu terapi menghilangkan stress.


Dalam lama web Farm In The City telah mengumumkan pembukaan semula pada 19 Jun 2020, dan keluar satu pop-up promosi Harga tiket  masuk ke Farm In The City dengan diskaun 50%!!. Kami pergi secara walk-in dengan harga tiket RM29.00 seorang untuk dewasa, manakala percuma bagi kanak-kanak bawah 90cm. TEMPOH PROMOSI SEHINGGA 19 JULAI SAHAJA!

Kami pergi hari Ahad ke FITC dengan pematuhan norma baru. Untuk masuk perlu pakai topeng muka, daftar MySejahtera untuk lokasi, ambil suhu. Sebelum masuk perlu ambil tag pelawat dan pulang semula sebelum keluar.

Permulaan pintu masuk akan jumpa bahagian kura-kura, kat sini pelawat akan diberi sayur untuk bagi makan kura-kura besar. Ada juga kura-kura besar dalam kolam, Besar giler macam Dinosaur!! yang kura-kura kecik bersemut-semut dalam kandang diorang pun comel je. Bersama dengan Kura-kura besar ni yang menarik untuk ambil gambar, kalau taknak lama di sini..ada lagi kura-kura besar di depan-depan lagi. 
anak kecil main kura-kura di farm in the city petting zoo

Seterunsnya haiwan dalam air, buaya, ular-ular besar. Kat sini tak nampak berapa menarik sebab dalam kurungan (takkan nak lepas ular tu kan..). Boleh la scan seimbas lalu kat sini. Tapi anak saya si Irfan teruja tengok Buaya (walaupun tak berapa nampak sebab cermin kabur), ni akibat terpengaruh dengan Si Kancil dan Buaya la. Kita pergi ke bahagian burung-burungan pula.




ular sawa putih kuning besar berlingkar


sangkar burung terbuka di farm in the city petting zoo
Add caption
Dalam bahagian Sangkar Burung ni memang menarik untuk melawat lama sebab sangkarnya agak besar dan burung-burung dalam tu terbang bebas je. Ada pelbagai jenis burung, ayam, merak, itik. Nampak macam suasana kampung sangat. Masa ini tiada penjaga bagi bijirin kepada pelawat untuk bagi makan burung pada tangan sebab sebelum itu kami pernah pergi bagi makan burung pada tangan.
anak kecil tengok burung dalam sangkar burung farm in the city petting zoo


gambar keluarga dalam sangkar burung farm in the city petting zoo


burung dalam sangkar burung farm in the city petting zoo
Burung-burung dalam ini boleh dikatakan agak mesra manusia, ada juga burung yang berani datang pada manusia kalau ada makanan/ Macam ayam, itik itu biasalah penakut sikit.


 Seterusnya ke kawasan terbuka untuk ke bahagian Mamalia. Ada Liama, Kura-kura besar, kambing. Mamalia dalam ini pun agak mesra dan mudah didekati untuk bergambar. kalau ada lebihan sayuran boleh bergambar untuk bagi makan pada mamalia.

anak dan ayah tengok kura-kura di farm in the city petting zoo
Kura-kura besar memang merayau je dalam ni.


Gambar blogger bersama alpaca di farm in the city petting zoo
Lliama ke Apaca. Bulu dia memang sangat lembut. Seronok je belai binatang ni.


gambar anak kecil bergambar dengan kambing di farm in the city petting zoo
Kambing Perut hitam ni katanya keluarga baru dalam FITC ni.


gambar rusa dan kura-kura tengah makan di farm in the city petting zoo
Antara keunikan FITC berbanding Zoo lain adalah kita dapat lihat dengan dekat dan berinteraksi dengan haiwan.


Lokasi seterusnya ke kolam Ikan, Arnab. Sini hampir ke penghujung dah. Kalau korang rasa macam tak puas hati nak bergambar bersama haiwan-haiwan yang dah lepas, masih boleh pusing lagi
Mungkin jam dah lewat petang, arnab-arnab semua dalam kurungan rumah mereka. Biasanya arnab-arnab pun berkeliaran dalam ruangan bebas bersama pelawat untuk bergambar dan bagi makan.

Banyak betul kura-kura ni, ye lah, haiwan ni kan panjang umur, mudah dijaga dan makan sayur-sayur je. Sebelum ni dalam kurungan ni ada kancil, masa pergi ni takde pula. Ada burung-burung juga.

Masa jalan-jalan kami dah hampir jam 6 petang, jadi krew di sini dah mula bawa masuk haiwan ke kandang, rumah masing-masing. Untuk Pony Ride tiada semasa PKPP ini. Jadi mampu tengok dalam kandang sahaja Pony ni.
dan akhir sekali pusing-pusing satu FITC ini, tembus ke ttik permulaan di kawasan Parrot ni. Masa keluar dah hampir jam 6 petang, krew pun dah siap-siap nak bawa parrot ini masuk rumah dah. Tak dapat  nak tengok pertunjukkan dan bergambar dengan parrot. 


Anak sulung Irfan jenis penakut dengan haiwan, berani dalam gambar je. Jadi memang susah nak bergambar Irfan dan haiwan. Si Imran ikut perangai papanya yang suka haiwan, jadi tak kisah nak rapat-rapat dengan haiwan.

Posted on Ahad, Julai 12, 2020 by ismiqbal

1 comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogroll