27 Januari 2010

...::::Selamat Datang ke Perpustakaan Awam Negeri Terengganu::::.....

hehe! apa le aku wat kat perpustaan ni...rajin bebenor aku nak gi perpustakaan...
Alang-alang selesaikan beberapa hal di bandar, kami singgah ler ke Perpustakaan Awam Negeri Terengganu ni....Kalau lalu tu selalu ler...tapi kalau masuk dalam ntah bila kali terakhir aku masuk..Tahun lepas? 2 tahun lepas? masa sekolah menengah? haha!!



Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu (PPAT) merupakan sebuah Badan Berkanun Negeri, ia telah ditubuhkan di bawah Enakmen Perbadanan Perpustakaan Awam Terengganu Bil.7 Tahun 1974 dan telah diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Terengganu pada 6 Julai 1974.
[LINK : Trglib]


Tetiba jer datang ilham untuk wat kad perpustakaan awam ni...
Mudah.Cepat.Murah
Dalam masa kurang 10 minit jer dengan bayaran keahlian RM2, kad keahlian perpustakaan pun dah siap untuk tempoh sah selama 3 Tahun.


Suasana dalam sekitar lobi perpustakaan awam terengganu...
Perpustakaan Awam Terengganu kalau tak silap saya merupakan perpustakaan terbesar di Terengganu.

Posted on Rabu, Januari 27, 2010 by ismiqbal

1 comment

23 Januari 2010

Ni nak panggil dalam klasifikasi per erk? kuih ker? Kira 'dessert' ler .....
'Dessert' ni di kenali sebagai LOCONG....
(menurut mama aku..coz aku tak tau pun pe namanya sebenarnya...)

LOCONG ni merupakan sejenis pencuci mulut yang sangat manis, orang terengganu kan manis2..., dimakan bersama santan/susu cair...
Isinya terdiri daripada buah nangka yang di potong memanjang (2,3 kerat jer), buah kabung, yang lembik2 macam cendol tapi kenyal & besar skit....(macam dalam ABC tu)
Biasanya klu aku makan benda ni mesti tersedia bersama segelas air masak coz 'TOO SWEET! hihi...


p/s : klu kuih muih yang manis2 ni biasanya dari Kelantan/Terengganu kan...agaknya...coz biasa makan kuih dari kelantan manis2 jer....orang terengganu pun manis2 gak..he

Posted on Sabtu, Januari 23, 2010 by ismiqbal

10 comments

21 Januari 2010

Tetiba jer teringat budak2 dulu...iklan 'scott's emulsion' kot....haha
"Dia tak datang cikgu",
"dia selsema cikgu...",
"Tinggal saya sorang je cikgu.."

Bangun jer pagi ni tekak rasa kering jer tapi dah tak sakit dah macam hari sebelumnya...Badan lak panas jer...rasa demam jer ni....
Lepas je mandi siap2 semua, cari panadol takde lak..Gi ler kedai beli panadol soluble+packet tu...
Lepas breakfast terus minum air panadol soluble, rasa kurang skit panasnya..Lepas tu petangnya rasa panas balik + dengan selsema....huhu..

Malam tadi dalam jam 8.30 mlm aku tertido berselimut....badan panas tapi sejuk...Tersedar dengan rancangan "Bang Bang Boom"..so aku agak baru dalam kul 10 mlm lebih...Rasa cam lama jer tido....

Then amik syarat makan jap untuk makan panadol soluble tu...Lembabkan tuala untuk kurangkan suhu leher ni...Pastu sepupu umur 6 tahun tnya "Abang mal kena per tu kat leher?" (sambil tanya berulang2 coz xde yg respon pun..haha..Dah aku balut leher cam orang exciden jer...hehe)

Sekarang dah kul2:15AM...ntah kul brapa ler aku dapat tido malam ni...Dah start peluh2 skit ni dah ok kot...


p/s : kredit to kawan fb yg layan status fb aku....yg paling banyak utk personal status aku dlm fb....terharu2...sob~sob~sob~ sambil sedut hingus....huhu


Updated! Sekarang dah jam 07:32AM..aku tak rasa ngantuk lagi..baru je lepas breakfast 2telur separuh masak+2keping roti+segelas milo+2 biji panadol...pasni slow mematikan diri ke alam mimpi....

Posted on Khamis, Januari 21, 2010 by ismiqbal

4 comments

19 Januari 2010

Masa bangun awal2 pagi tadi kan....dengan separuh sedarnya aku rasa tekak aku rasa cam kering jer....Rasa sakit je bila nk telan 'saliva' air liur

Biasanya klu sakit tekak tetiba lepas bangun tido ni disusuli dengan demam...
Sekarang ok jer..cuma.....(xtau nk ekspresikan camne...)
Cuma rasa malas, x bermaya jer....tapi larat lagi...
takde batuk-batuk, takde selsema, nak kata demam pun xde.normal je suhu badan....cuma rasa 'discomfort'...sakit tak le sakit sangat..cuma rasa lain bila nk menelan 'saliva'/minuman

Tadi dah 'gargle' dengan air garam...kejap kurang skit, kejap tidak....

p/s : i'm not good at mood expression...it does not mean that i'm feelingless...no feeling....huhu

Posted on Selasa, Januari 19, 2010 by ismiqbal

7 comments

03 Januari 2010

[Sabtu; 26.12.2009]
Bertolak sekitar jam 11.00Pagi..
Bersama 'host' anda pada cuti krismas kali ini....Mr.Homosapiensz membawa pembaca semua dalam Segmen "Cuti-Cuti Terengganu" di
Air Terjun Sekayu


SELAMAT DATANG KE AIR TERJUN SEKAYU, KUALA BERANG, HULU TERENGGANU

Pada kali ni aku bersama sedara & family kami (papa x ikut cz ada keje..) dengan 3 buah kete bercuti sana...Tapi kami x mandi kat air terjun utama tu, kami masuk dalam Taman Pertanian (Masuk percuma...)

Kat taman pertanian ni juga terdapa tasik yg boleh menyewa kayak, ada juga tempat yg dibenarkan memancing..menurut penjaga sana..bayaran masuk RM3..dan setiap KG ikan yang dapat dicaj RM5

Makan tengahari dulu....
Seriously, bawak bekal makanan ni macam nak gi kenduri jer...

sape nk join makan?? opss.....dah masuk dalam perut aku dah...

Semasa mencari-cari tempat yang sesuai untuk berendam, abang aku terjumpa le ulat gonggok yang besar ni...1st time nampk/pegang haiwan ni..sebelum ni tengok gambar jer....

"Gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati"
'stream' kat sini mmg cetek tapi airnya laju....
pusing2 kitorang cari tempat mandi yang sesuai..coz ada ler 2,3 orang x mandi lagi dr pagi tadi...hahhaha

Sambil-sambil mandi...kitorang tangkap udang celah akar-akar pokok sana...
on da way balik lak semasa pusing2 cari pintu kuar ternampak ler kandang burung unta ni...coz sebelum ni x tau lak yg kat sini ada burung unta...

Sesudah mandi, kami bakar jagung yang mmg banyak dijual di tepi-tepi jalan di sekitar jalan Kuala Berang.

Ikan patin : 4.5 KG yang ditangkap di tasik taman pertanian ni....
ikan yang dipancing oleh aku!! oleh pakcik yang jaga sana untuk pengarah tempat tu..katanya pengarah tu nk wat hidangan family dia...senang je idup orang2 pangkat besar ni..walaupun tasik tu dilarang memancing tp suka ati je dia tangkap...

Sampai umah dalam jam 8.00 mlm..dah letih & mengantuk.....

Posted on Ahad, Januari 03, 2010 by ismiqbal

12 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blogroll